ПЛАКАТ МОЖНА ПРИДБАТИ В МИСТЕЦЬКІЙ КРАМНИЦІ НАЦІОНАЛЬНОГО МУЗЕЮ-ЗАПОВІДНИКА УКРАЇНСЬКОГО ГОНЧАРСТВА В ОПІШНОМУ

Відвідайте
Меморіальний музей-садибу всесвітньо відомої гончарки
ОЛЕКСАНДРИ
СЕЛЮЧЕНКО


Семенко-Клименко О.
Гаврило Пошивайло

// АНТ. – 1999. – №2-3. – С.58-59

1 I 2 I 3 I 4 I 6 I 7 I 8 I 9 I 10 I 11

 

Гаврило Пошивайло (25. III. [7. IV] 1909-24.1. 1991)-гончар, творчість якого посідає надзвичайно важливе місце в історії опішненського промислу на Полтавщині. Був універсальним майстром, що добре "пам'ятав" усі різновиди асортименту й принципи декорування місцевої кераміки. Працюючи на заводі "Художній керамік", Г. Пошивайло виготовляв декоративний посуд із підполив'яним розписом -
тикви, куманці, барила, глечики, вази. Паралельно, не зважаючи на всілякі заборони, високі податки
й необхідність купувати патент, весь час до останніх рків життя гончарював удома. Після виходу
на пенсію, разом із дружиною - відомою малювальницею Євдокією Пошивайло (1910-1993) - створював дрібну пластику (свищики, баринь, сюжетні композиції), а також точив на крузі "монетку" (іграшковий посуд), час від часу (єдиний з гончарів Опішного) - теракотовий посуд традиційних форм, декорований опискою із давніми опішненськими мотивами: широкими горизонтальними й вертикальними мазками, смугами, рисками, "кривульками". Деякі глечики помічав хрестиками - ремінісценція давньої традиції, досліджена Євгенією Спаською в 1920-х роках. Наприкінці 1980-х рр. Гаврило Нечипорович виконав серію мисок із фляндрівкою і ріжкуванням (розпис Євдокії Данилівни) та кілька носаток - форми,
що від початку XX ст. в Опішному майже не трапляється.

Після смерті Олександри Селюченко, Пошивайло залишався єдиним майстром, який ліпив традиційних баринь, архаїчних за композицією і манерою ліплення: фронтальність постави, дзвоноподібна спідничка, величний, ніби застиглий "вираз обличчя". Всі його барині ("баришні") великого розміру, теракотові, декоровані розписом. Варіативність виявляється в елементах одягу (капелюшки й деталі суконь)
і мотивах декору. В баринях Гаврила Пошивайла, як і в більшості його творів, злилися воєдино внутрішнє, підсвідоме відчуття традиції та індивідуальність мислення народного майстра -
носія колективного досвіду опішненської школи.



© Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному. © Юрко Пошивайло
opishne_museum@poltava.ukrtel.net

Hosted by uCoz